SVT ska inte tala om för publiken vad de ska tycka

Journalistikens främsta uppgift är att söka sanningen, inte att tala om för allmänheten vad de ska tycka. 

Men, i söndagens Agenda, SVT:s främsta fördjupande samhällsprogram, fick allmänheten tydlig vägledning om vad de ska tycka om Sverigedemokraternas ”trollfabriker”, som TV4:s Kalla fakta påstår sig ha avslöjat

Till tonerna av dystopisk, olycksbådande bakgrundsmusik fick tv-tittarna höra övriga partiledare unisont ta avstånd från och fördöma SD:s sätt att kommunicera med medborgarna. 

Reportaget framstår som väldigt vinklat och knappast som opartiskt. En fråga som infinner sig är om det verkligen är nödvändigt att försöka påverka publiken så här. Borde inte allmänheten kunna bilda sig en egen uppfattning?

Thomas Sowell, amerikansk ekonom och politisk filosof, är kritisk mot moderna journalistikens fokus på agendajournalistik ("creating propaganda") och bristande konsekvensneutralitet ("reporting the news"):

”Alltför många inom media verkar inte kunna se skillnaden mellan att rapportera nyheter och skapa propaganda.” 

---

Relaterat: 

Subtil påverkan 

Sveriges Radio: Opartiskhet, vad är det?  

När ska SVT:s och Sveriges Radios krav på opartiskhet börja tas på allvar?

Johan Romin: Tänk om ”public service” erbjöd program utan olustig känsla av påverkansförsök eller uppfostran 

Tydlig partiskhet i SVT Agenda ➔ pekar ut SD som ”odemokratiska”  

SVT och Sveriges Radio fulklipper riksdagsdebatt  

Hur opinionsbildande får Sveriges Radios programledare vara?


Kommentarer

Populära inlägg

”Mannen på gatan” i SVT/SR

Vad SVT inte vill att allmänheten ska veta om Southport-attacken

Vad SVT-tittarna inte fick veta om knivattacken i Mannheim

Vad SVT inte berättar om hemtjänstanställde våldtäktsmannen som förgrep sig på kvinnlig brukare i 80-årsåldern

När SVT viskar ”var inte rädd”