Inlägg

Visar inlägg med etiketten nepotism

Nepotism inom SVT?

Bild
Efter veckans  SVT-reportage  om Mina Dennert, grundaren av "internetarmén"  #jagärhär , infinner sig ett par frågor om hur SVT använder sin unika ställning och det förtroende som man anförtrotts. Facebookgruppen #jagärhär  startades i maj förra året och är en sluten grupp med drygt 70 000 medlemmar. Tanken var att lyfta fram människors civilkurage och höja rösten mot näthat, rasism, mobbning och "Fake news-rörelsen". Grundtanken är alltså god. Kritiker menar dock att gruppens medlemmar tystar meningsmotståndare och genom massanmälningar från #jagärhär har olika Facebooksidor  stängts ned . Mina Dennert intervjuas i porträttserien  #opinionsbildaren  som görs av SVT Opinion i Göteborg. Dennert har tidigare arbetat på SVT och hennes make, Magnus Dennert, är anställd på SVT i Göteborg,  ansvarig  för sociala medier och mobila plattformar. Trots att detta är uppgifter som får anses ha ett allmänintresse är det ingenting som redovisas...