SVT fälls för osaklighet om ungersk ”slavlag”
Inslaget sändes i SVT Aktuellt 21 december förra året. Inslaget handlade om demonstrationer i Ungern efter införandet av en ny arbetsrättslag. I inslaget sa nyhetspresentatören: ”Och till Ungern, för där fortsätter invånare att protestera mot den nya arbetsrättslag som president János Áder skrev under igår. Lagen som kritikerna kallar för slavlagen ger arbetsgivare rätt att kräva 400 övertidstimmar per år av sina anställda.” Anmälaren av programinslaget menade att uppgiften att arbetsgivare enligt ungersk arbetsrätts- lagstiftning nu har rätt att kräva sammanlagt 400 övertidstimmar per år var felaktig och osaklig. Enligt anmälaren har arbetsgivare endast har rätt att kräva 250 övertidstimmar per år, vilket är oförändrat jämfört med tidigare regler. Efter ändringen ger tillägget arbetsgivarna och arbetstagarna möjlighet att, i samförstånd, utöka övertidstimmarna med ytterligare 150 timmar. Dessa timmar kan arbetsgivaren alltså inte tvinga arbetstagaren att arbeta, arbetstagaren ...