Inlägg

Visar inlägg från juni, 2019

SVT fälls för felaktig uppgift om anti-Trump-demonstration

Bild
I SVT:s Morgonstudion 11 december 2018 sändes tre nyhetsinslag om en demonstration i San Diego.

I inslagen visades bilder på gränspoliser som grep demonstranter samtidigt som en reporter sa:

– President Trump har gett sig själv ett A+ som Commander in Chief och dessutom gett sig själv smeknamnet ”President T”, men än har han inte lyckats få till muren mellan USA och Mexiko. Där har nu 32 personer gripits för att de inte tycker som honom, utan de demonstrerar mot att USA inte släpper in de människor som anlände till Tijuana i Mexiko i november.

Granskningsnämnden konstaterar att uppgiften i inslagen om att demonstranter arresterats på grund av att de inte tyckte som presidenten var felaktig.

(I själva verket greps 31 av demonstranterna för olaga intrång och en av demonstranterna för angrepp mot en gränspolis.)

SVT menar att man efter sändningen insåg att det fanns behov av en rättelse.

Dagen efter, den 12 december 2018, sände SVT därför en rättelse som löd så här:

(Nyhetspresentatör) –…

SVT inkonsekventa i sin brottsrapportering ➔ redovisar nationalitet och ursprung selektivt

Bild
Som vi tidigare har uppmärksammat gör SVT i sin brottsrapportering skillnad på när man redovisar ursprung och nationalitet och när man utelämnar det.

För personer med östeuropeisk bakgrund anser SVT ofta att det går bra att redovisa ursprung och nationalitet. För personer med andra nationaliteter intar SVT en betydligt mer restriktiv hållning.

Men i våra två nu aktuella exempel gäller det två män från Chile, respektive fem män från Eritrea.

I det ena fallet en stöldliga som härjat i Gävle och Mellansverige.

SVT rapporterar: ”Nu döms två män från Chile, 24 och 30 år gamla, för grov stöld vid flera tillfällen.”

I det andra fallet fem män som häktats för grov våldtäkt mot barn av Örebro tingsrätt.

SVT: ”En av männen är hemmahörande i Västmanland, medan övriga fyra bor i Örebro län och brottet ska ha begåtts i södra delen av Örebro län.”

SVT utelämnar här att samtliga fem män är medborgare i Eritrea (detta framgår av häktningsframställningarna som länkas till på Flashback).

Vad som ligger …

SVT ifrågasätter sexövergreppen i Kungsträdgården och koppling till etnicitet ➔ kallar Nyheter Idag ”högerextrem, främlingsfientlig propagandasajt”

Bild
SVT intervjuar författaren och journalisten Kajsa Norman om hennes bok ”En alldeles svensk historia” som handlar om integrationsutmaningarna i Sverige, med avstamp i sexövergreppen på ungdomsfestivalen We are Sthlm sommaren 2015 i Kungsträdgården.

UPPDATERING: Efter vår och andras kritik har SVT nu raderat sin intervjuartikel. Större delen av intervjun återfinns här.

I intervjun ifrågasätter SVT att sexövergreppen verkligen ägt rum och kopplingen till etnicitet.

SVT kallar även Nyheter Idag för en ”högerextrem, främlingsfientlig propagandasajt”.

I intervjun hänvisar SVT till Expressen. Det framstår för oss som rätt märkligt, eftersom Expressen tydligt anger referenser till de misstänktas ursprung. Att ifrågasätta att övergreppen ägt rum framstår också som besynnerligt mot bakgrund av den omfattande dokumentation som återfinns i polisrapporteringen.

Vi förväntar oss faktiskt mer av förment ”opartisk och saklig” tvångsfinansierad stats-tv än att sprida dimridåer om övergrepp och nedlåta…

Orimligt med tvåprocentig årlig uppräkning till SVT och SR ➔ verksamheten bör bantas kraftigt eller läggas ner

Bild
Regeringen förslår nu i en proposition inför den kommande tillståndsperioden för Sveriges Radio, SVT och UR 2020–2025 en fortsatt årlig uppräkning med två procent av årliga budgeten på 8,4 miljarder kronor.

Vi som dagligen granskar hur tvångsfinansierade SVT/SR/UR lever upp till kravet på opartiskhet och saklighet tycker tvärtom att budgeten bör bantas kraftigt, eller ännu hellre, att public service ska bli ett helt frivilligt utbud som det mesta annat. Sådant som är kopplat till samhällsskydd och beredskap kan överlåtas helt åt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Förtroendet för SVT och SR är kraftigt politiserat. Tilltron hos M-väljare, KD-väljare och SD-väljare är betydligt lägre än hos övriga väljare. Vi uppmanar svensk höger att sluta klaga på vänstervridning och istället agera.



SVT vägrar svara på frågor i Medierna i P1 om ”vänsterliberal” partiskhet

Bild
Näringslivets Medieinstitut presenterade idag en rapport som granskar de senaste femtio fällningarna för bristande opartiskhet i Granskningsnämnden för radio och tv. I de fall där SVT eller SR fälls i politiska ämnen lutar vinklingen nästan alltid åt det vänsterliberala hållet, eller GAL på en GAL-TAN-skala, enligt rapporten.

Rapportförfattaren Carl-Vincent Reimers medverkade idag i programmet Medierna i P1 där rapportens slutsatser diskuterades.

Det framgick då att ingen från SVT velat medverka i programmet för att bemöta resultaten från rapporten. SVT:s programdirektör Jan Helin avböjde att ens svara på frågor per telefon.

För oss som granskat public service i flera år är resultatet från rapporten knappast en överraskning. Det är välkommet med den typ av sammanställningar som rapporten innehåller, men den ”vänsterliberala vinklingen” inom SVT och SR är uppenbar för de allra flesta som följt oss genom åren.

Det som framstår som verkligt anmärkningsvärt är att ingen från SVT vill medv…