Inlägg

Visar inlägg från mars, 2018

Ett SVT utan sans och balans?

Bild
SVT lyckas ägna en hel halvtimme* åt ren vänster-tv.

Lördagens avsnitt av kulturprogramserien Sverige! är uppenbart vänstervridet.

Sverige! leds av den dömde flyktingsmugglaren och SVT-journalisten Fredrik Önnevall.

Ett långt inslag ägnas åt det vänsterpolitiska reggaebandet Partiet.

Därefter intervjuas komikern och Fi-sympatisören Nour El Refai, som får sitta och prata om klassklyftor och patriarkatet på bästa sändningstid.

I vår står hon på scenen i Malmö, där hon gestaltar Leninpristagaren Mikael Wiehe.

Självklart kan inte alla program vara helt balanserade mellan höger- och vänsterperspektiv, men att det så tydligt kantrar över – är det rimligt?

Om inte SVT själva ser att de här tappar all sans och balans är de blinda.

---

*6 minuter i slutet av programmet får sägas vara opolitiska och tillägnas barnmusikskaparen James Hollingworth.

---


Tänker Alliansen tvinga medborgarna att skattefinansiera public service trots att alltfler av deras väljare tappar förtroende för SVT och SR?

Bild
Förtroendet för SVT och Sveriges Radio faller kraftigt hos alliansväljare enligt Förtroendebarometern. Hos sverigedemokratiska väljare har förtroendet länge varit lågt.

Från att omkring 8 av 10 av alliansväljare hyste mycket eller ganska stort förtroende för SVT och SR år 2014 har förtroendet idag sjunkit till drygt 6 av 10 för SVT och knappt 7 av 10 för SR. Bland SD-väljare har bara var tredje mycket eller ganska stort förtroende för SVT och SR.

Hos rödgröna väljare ligger däremot förtroendet fortsatt stabilt högt (8 av 10 har mycket eller ganska stort förtroende för SVT och SR).

SVT:s gamla slogan ”Hela Sveriges television” skorrar därmed alltmer falskt.

När public service-kommittén i höstas presenterade sitt förslag på hur SVT, SR och Utbildningsradion ska finansieras från och med år 2019 fanns en bred politisk enighet hos samtliga åtta riksdagspartier i att slopa det gamla systemet med en radio- och tv-avgift och att public service istället borde skattefinansieras.

Sverigedemokrat…

Regeringen utreder om lättlästa tidningen ”8 Sidor” ska ingå i public service ➔ tyvärr illa skriven och vänstervriden

Bild
I tilläggsdirektiv till kommittén om radio och tv i allmänhetens tjänst vill regeringen utreda om utgivningen av den lättlästa nyhetstidningen 8 Sidor kan rymmas inom ramen för nytt public service-uppdrag 2020.

”Att låta något av public service-bolagen ge ut en tidning vore ett mycket stort avsteg från vad som historiskt har ansetts vara deras uppdrag – radio och tv i allmänhetens tjänst”, skrev dåvarande Alliansregeringen 2014.

Vi på IAT noterar att ”lättlästa” tidningen 8 Sidor innehåller många språkligt sett illa skrivna texter som varken framstår som opartiska eller lättlästa.

Här ur en artikel om Zimbabwes fd ledare Robert Mugabe:

”Mugabe var hjälte
när han blev ledare
för Zimbabwe 1980.
I många år gick det bra
för honom och Zimbabwe.
Men de senaste 20 åren
har allt blivit sämre.
Nu har de flesta människor utan arbete.
Många har svårt att få tag på mat.
Demokratin fungerar inte länge.
Mugabe har bestämt allt i landet.”

Här ett utdrag ur tidningens ”blogg”:

”Jag skäms över Sverige…