Inlägg

Visar inlägg med etiketten marknadsekonomi

En opartisk journalist hade frågat om Venezuela

Bild
SVT Forum 2022-02-04 Vänsterpartiets nytillträdde ekonomisk-politiske talesperson Ali Esbati intervjuas i SVT Forum i samband med V:s kongress i helgen och får ge sin syn på Centerpartiets marknadsekonomiska politik:  ”Det ser vi i land efter land, inklusive Sverige, är att det funkar väldigt dåligt.” En opartisk reporter hade självklart frågat om socialismen fungerat i något land. Någonsin. Dessutom borde SVT:s intervjuare ha påpekat att Centerpartiet inte var närvarande och kunde försvara sig. Men för oss som minns hur Ali Esbati och den svenska vänstern under åratal hyllade numera kollapsade Venezuela – och ”opartiska” SVT:s venezuelarapportering (”oljepriset”) – är SVT:s intervju med Esbati knappast något som förvånar.