SVT fulklippte inslag ➔ tog bort Kevins åsikt om kärnkraft som viktig klimatåtgärd

I Utbildningsradions programserie ”Tänk till – ungas röster om valet” som sänds på SVT valde ”public service” att fulklippa ett videoinslag som Kevin Strand från Lund skickat in. 

I avsnittet om klimatet hörs olika ungdomar om vad de förväntar sig av politiker i vårt land. De båda partiledarna Per Bolund (MP) och Jimmie Åkesson (SD) medverkar och får ge sin syn på klimatpolitiken. 

I den video Kevin skickade in ger han sin syn på klimatfrågan. Han nämner behovet av kärnkraft, kritik mot Kina och en klimatskatt på varor importerade från länder utanför EU. 

Men i SVT:s inslag återfinns endast det Kevin säger om klimatskatt. 

Kevin berättar för mediekanalen Riks att han hörde av sig till SVT och frågade varför bland annat delen om kärnkraft klippts bort. 

SVT:s svar var att ”[d]en delen som togs med passade in i helheten enligt vår publicistiska ansvarige”.

Till Riks säger Kevin att han är besviken på SVT och menar att de vinklar sina inslag politiskt. 

– Jag kände att mitt klipp blev så redigerat att det togs lite ur kontext. Jag kände att jag användes lite som något medel…till någon slags agenda, jag tyckte inte att det kändes bra alls. 

– Det jag föreslog om kärnkraft och att försöka påverka andra länder stämde väldigt bra överens med det Jimmie Åkesson sa om att elektrifiera, ställa om och kärnkraft. 

– Det lilla som jag sa på slutet om att införa en skatt på importerade varor från Kina var det enda jag sa som var i linje med Per Bolund och vad han hade för resonemang. 

– Det kändes lite som att de försökte bygga upp någon slags falsk idé att alla unga tycker som Per Bolund. 

– Jag blev skitsur och jag har visat flera av mina kompisar och även lagt upp på TikTok och det är väldigt många som håller med mig om att det var väldigt dåligt gjort.

Här hörs Kevin när han intervjuas av Riks:

Kommentarer

Populära inlägg

SVT-inslag om terrorattacken i Bryssel anmäls till Granskningsnämnden

”Mannen på gatan” i SVT/SR

SVT ska inte skönmåla verkligheten och behandla allmänheten som barn

SVT:s klimatkorrespondent får busringning om flygbonuspoäng – vill resa till Hanoi

SVT kallar två irakiska våldtäktsmän för ”västeråsare” och undanhåller att åklagarens utvisningsyrkande avslogs av tingsrätten