Hur stor är SVT/SR:s påverkan på väljaropinionen?

I slutdebatten i SVT under valrörelsen 2018 sa Jimmie Åkesson (SD): 

”Bara invandrare får jobb så kommer allt att lösa sig” – så har alla de här sagt hela tiden. Det händer inte, det blir inte så. Därför måste man ställa frågan varför det är så svårt för de här människorna att få jobb. Det är för att de inte är svenskar. De passar inte in i Sverige och det är klart att då är det- [”Men, hur uttrycker du dig?” – Annie Lööf avbryter] -svårt att få jobb. Då måste man få förutsättningar att bli just svensk. Man måste få förutsättningar att passa in i Sverige.”

Efteråt tog SVT i direktsändning avstånd från Åkessons uttalande och kallade det ”grovt generaliserande”.

Detta gjorde att frågan hamnade än mer i fokus

Enligt Novus, som följde väljarströmmarna under valrörelsen och i valet, fick slutdebatten och efterspelet som effekt att 4 procent av väljarna bytte parti. Alla dessa gick inte från Sverigedemokraterna, men både Socialdemokraterna och Moderaterna fick ett uppsving efter debatten. 

Programmet fälldes senare av Granskningsnämnden för att avståndstagandet kunde tolkas som ett politiskt ställningstagande och därmed stred mot kravet på opartiskhet.

Utan att ta ställning till Åkessons uttalande kan följande konstateras. 

Detta gäller ett konkret fall, där påverkan på väljaropinionen tydligt gick att påvisa. Hur SVT:s och Sveriges Radios journalistik påverkar väljaropinionen överlag är svårare att fastställa. Men enligt vår bedömning är påverkan avsevärd.

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

SVT-inslag om terrorattacken i Bryssel anmäls till Granskningsnämnden

”Mannen på gatan” i SVT/SR

SVT ska inte skönmåla verkligheten och behandla allmänheten som barn

SVT:s klimatkorrespondent får busringning om flygbonuspoäng – vill resa till Hanoi

SVT kallar två irakiska våldtäktsmän för ”västeråsare” och undanhåller att åklagarens utvisningsyrkande avslogs av tingsrätten