Stefan Olsson (M): Public service har spelat ut sin roll ➔ dags att lägga ned

Helt kort: vad tycker du om public service?

Public service har spelat ut sin roll om det ens hade någon. Dags att lägga ned. Eftersom jag är uppväxt med SVT och SR är detta en del av mitt liv och mitt Sverige, men helt ärligt vet jag inte varför vi ens har public service till att börja med. Jag vet att när radiosändingar var nytt på 1920-talet var det många i samhällets elit som blev förskräckta och trodde att det kunde påverka människors känslor på ett oseriöst vis. I Europa kom därför de flesta radio- och tv-företag att bli statliga. Någon annan förklaring till varför vi ska ha statliga etermedier kan jag inte komma på. Det sägs att det är en viktig del i demokratin eller att det behövs för att kunna sända kvalitet som inte efterfrågas av den breda massan. Argument som dessa håller inte. Demokrati och kvalitetsradio eller kvalitets-tv finns i länder utan public service.

Nu föreslår regeringen en obligatorisk public service-avgift som ska betalas av alla över 18 år med förvärvsinkomst, oavsett om man har tv eller inte. Vad anser du om förslaget?  

Fördelen med förslaget är att det blir en budgetpost i statsbudgeten som staten kan skära ned i. Nackdelen är densamma. Det kommer att sägas att politiker som skär i public service-budgeten ger sig på medierna. Förslaget är på det hela taget därför ganska dåligt. Dessutom fanns det förut en möjlighet att stå utanför om man inte ägde en tv. Nu tvingas de in i systemet. Man kan inte påstå att friheten i samhället har ökat då.

Alltfler alliansväljare tappar förtroende för public service. Hur tycker du ditt parti Moderaterna har hanterat public service-frågan? Hur borde Moderaterna agera? 

Jag har inte följt diskussionerna på riksnivå på den detaljnivå som krävs för att bedöma vilka överväganden mina partivänner har gjort. Jag vill därför helst inte recensera deras arbete. Jag får nöja mig med att säga att jag tycker att det vore dags för en total avveckling av public service istället.

Du har ju skrivit en bok om påverkansoperationer (”Vilseledning – Ukrainakriget i svenska medier”). Anhängare till SVT, SR och UR lyfter ofta public services betydelse för demokratin. Public service utgör enligt det synsättet en garant för objektiv, opartisk och saklig nyhetsrapportering och ska skydda oss mot just påverkansoperationer, desinformation och “mörka krafter” som vill rasera det öppna samhället. Hur ser du på den diskussionen?  

Allmänt sett presterar inte public service bättre journalistik än de privata företagen. Jag förstår inte varifrån den idén kommer. Menar de som säger så att Bonnier och Schibstedt, som är de två stora privata företagen, inte förmår leverera objektivitet och opartiskhet?

Svensk journalistik uppvisar idag väldigt stora kvalitetsbrister, just när det gäller saklighet och opartiskhet, men brister och förtjänster är fördelade lika på public service och privata medieföretag. Det är för övrigt på det hela taget viktigare för demokratin att det finns fria medier än public service. Långt viktigare.

Däremot finns det en aspekt när det gäller det svenska medielandskapet och just påverkansoperationer från främmande makt och det är att de privata företagen har en väldigt klen utlandsbevakning. SR och SVT är inte konkurrensutsatta verksamheter och har därför inte drabbats av nedskärningar som papperstidningarna har gjort. Därför har de, framför allt SR, en bättre utlandsbevakning.

Jag vill som sagt se en avveckling av public service på sikt, men jag kan tänka mig något slags övergångslösning för just utlandsbevakningens skull. Det är nödvändigt för Sveriges säkerhets skull att vi har ett antal kunniga Rysslandskorrespondenter. Idag är det i huvudsak Sveriges Radio som står för detta och man får inte kasta ut barnet med badvattnet.

Varför tror du svensk public service ser ut som den gör idag? Hur skulle en bra public service kunna se ut?   

Svensk public service har bara vuxit fram av sig självt. Det finns ingen som bestämt att det ska vara som det är idag.

Vad som är bra public service är inte en intressant fråga att ställa, menar jag. Det vi vill ha är tv och radio av hög kvalitet. Hur får vi det? Det borde vara den enda relevanta frågan. Tänk om det finns ett smartare sätt än att låta staten driva medieföretag?

Vad tror du om public services framtid?  

Public service kommer att minska av sig självt. Kolla på hur medievanorna förändras. Idag prenumerar folk på Netflix och HBO för filmer och serier. Behövs då SVT? Visst, det svenska utbudet hos dessa företag är begränsat, men det kan komma att ändras.

Underhållningsprogram, sport, dokumentärer, ja, vad kan inte någon annan producera lika bra?

Helt avgörande för om SR och SVT ska överleva är dock att de får ordning på kvaliteten på sin journalistik. Inom mitt parti är nästan alla ense om att journalisterna på dessa två firmor alla är vänster och att all nyhetsförmedling har en vänstervinkel. Redaktionerna försvarar sig med att den politiska hållningen hos reportrarna inte slår igenom och att man alltjämt har ett en hög trovärdighet hos publiken. Men om nu nästan halva befolkningen ändå tycker att det finns en vänsterprägel på allt som sänds, har man då inte ett problem? Jag förstår inte varför SR och SVT inte själva funderar över den frågan.

Sen finns UR också. Jag ser ingen nytta med detta företag alls. Varför finns det?

---

Stefan Olsson är regionråd (M) i Region Uppsala. Han är statsvetare och frilansskribent. Tidigare chef för tankesmedjan Frivärld, säkerhetspolitisk analytiker på Totalförsvarets forskningsinstitut,  FOI, forskare på Uppsala universitet och Institutet för framtidsstudier.

---




Kommentarer

  1. Hej
    Du Stefan Olsson, som är en klok politiker och dessutom moderat, kan inte du driva frågan om att lägga ner eller åtminstone dra ner Public Service till 1/3 och den andra frågan att driva är att stoppa skattefinansieringsförslaget som inget parti förutom SD verkar vilja stoppa?
    Hälsningar Maria

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

SVT-inslag om terrorattacken i Bryssel anmäls till Granskningsnämnden

”Mannen på gatan” i SVT/SR

SVT ska inte skönmåla verkligheten och behandla allmänheten som barn

SVT kallar två irakiska våldtäktsmän för ”västeråsare” och undanhåller att åklagarens utvisningsyrkande avslogs av tingsrätten

SVT:s klimatkorrespondent får busringning om flygbonuspoäng – vill resa till Hanoi