SVT tvingas göra "pliktsändningar" efter vår granskning

Att SVT och Sveriges Radio efter vår kritik ändrat i texter som de publicerat på webben har hänt många gånger.

Men att SVT i direktsändning går ut med en rättelse efter våra granskningar händer inte lika ofta. Såvitt vi känner till har det hänt två gånger – senast i torsdags när SVT Rapport gick ut med ett "förtydligande". Det var efter vår kritik mot att SVT intervjuat "en kvinna på gatan" som i själva verket visade sig vara aktiv kommunpolitiker för Fi. Statstelevisionen medgav att man hade gjort fel som inte redovisat detta.

Förra gången gällde det SVT Aktuellt, som i ett nyhetsinslag 19 december 2016 rapporterade om att Sverigedemokratisk ungdom (SDU) och Sveriges Unga Muslimer fått indraget statligt stöd. Detta efter att MUCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, gett avslag på ungdomsorganisationernas ansökningar. Vad Aktuellt däremot inte redovisade var att även Ung Vänster nekats bidrag, med motiveringen att de "inte har god ordning på sin ekonomiska hantering". Dessutom hade SVT blandat ihop symbolen för Ungsvenskarna, SD:s officiella ungdomsförbund med SDU:s logga. Även den gången kände sig SVT tvingade att gå ut med en rättelse.
  
I allmänhetens tjänst - granskning av public service uppstod på grund av ett missnöje med vänstervridningen inom public service och på grund av ett 30-tal resultatlösa anmälningar till Granskningsnämnden för radio och tv. 

Om ett inslag fälls av Granskningsnämnden ska beslutet offentliggöras, vilket vanligtvis sker genom en redogörelse för beslutet i sändning, så kallad pliktsändning.

Vad vi nu kan konstatera är att I allmänhetens tjänst - granskning av public service dagligen kritiserar och "fäller" inslag i SVT, SR och UR på egen hand. Dessutom åstadkommer vi "pliktsändningar" i SVT utan att behöva gå omvägen via Granskningsnämnden.

Tack för att du följer och gillar oss! Tillsammans är vi droppen som urholkar stenen.  


Kommentarer

Populära inlägg

Stora brister i SVT:s USA-rapportering

SVT:s sanslöst dubbla måttstockar ➔ 40 kronor Swish-avgift för V och Fi ➔ ”sabotage” ➔ massanmälningar till friskolor ➔ ”humor”

SVT tar avstånd – men bara ibland

SVT ändrar efter granskning ➔ utan kommentar

Kommer SVT rätta egna ”falska nyheter” nu?